Drábské světničky

V oblasti Příhrazské vrchoviny v Českém ráji se původně nacházelo šest středověkých hradů. Kromě nejlépe dochovaného hradu Valečov se z ostatních zachovaly většinou jen tesané světničky v pískovci bývalých hradů jako Klamorna, Hynšta nebo Drábské světničky.

Drábské světničky byly vybudovány na izolovaných pískovcových blocích o výšce kolem 15 metrů. Dochovaly se zde dvě desítky tesaných místností různých funkcí, zbytky pěti chodeb a tesané kapsy ve kterých byly zasazeny dřevěné stavby. Dominantou byla mohutná věž chránící vstup po padacím mostě. Nejvýznamnějším objektem je světnice s tesaným oltářem objevená roku 1921.

Spustit virtuální prohlídku

Ukázka virtuální prohlídky. Použijte myš k ovládání pohybu obrázku.
Podívejte se také na další virtuální prohlídky z Drábských světniček.

This content requires Adobe Flash Player and a browser with JavaScript enabled.

Historie

Nálezy keramiky potvrzují osídlení Drábských světniček již ve 13. století. Kolem roku 1430 byl hrad rozšířen a upraven pravděpodobně husitskými vojsky. Poté byly světničky využívány a upravovány pouze příležitostně. Roku 1830 vznikl dnešní turistický přístup rožšířením pukliny z jihu a jednotlivé skalní bloky byly spojeny soustavou žebříků, schodů a mostu. Z vyhlídkových plošin je daleký výhled do údolí Jizery od Mnichova Hradiště přes Bezděz až po Ještěd.

Příjezd

Z dálnice R10 sjezd u Mnichova Hradiště (na 58 km) směrem na Kněžmost, v obci Boseň odbočit doleva na Dneboh. Za hradem Valečov je možno odbočit doprava na Mužský a dojet až na parkoviště u restaurace Krásná vyhlídka (GPS 50°31'58.072"N, 15°2'57.938"E). Druhá varianta je pokračovat z Bosně až za Dneboh a zde zaparkovat hned za obcí na přírodním parkovišti (GPS 50°31'43.803"N, 15°1'43.259"E).

Přístup

Od Dnebohu vede cesta místy strmě do kopce po modré značce a míjí zajímavé místo sesuvu půdy. Dnes je možno toto místo poznat podle stromů, které ve snaze vyrovnat původní směr růstu, narostly do oblouku. Z parkoviště u Krásné vyhlídky vede skoro po rovině 1 km dlouhá cesta po červené značce s občasnými vyhlídkami ze skal.