Přejít na hlavní navigaci Přejít na změnu jazyku Přejít na vyhledávání

Na nejvyšší vrchol Broumovského výběžku

Tato trasa vede od železniční stanice v Meziměstí, přes Vižňov na Ruprechtický Špičák (880 m n. m.), poté sestoupíte do Ruprechtic a odtud se navrátíte zpět do Meziměstí.

Výchozím bodem je rozcestník u nádraží ČD v Meziměstí. Meziměstí bylo v 19. století významným železničním uzlem a současně významným textilním centrem. Zdejší nádraží, společně s železničním depem, je technickou památkou. Zároveň je jediným nádražím v Čechách, v jehož prostorách se nachází divadelní sál (každoročně na podzim se v něm konají Meziměstské divadelní hry).

Od rozcestníku se vydáme po modré značce, přejdeme železniční přejezd a na křižovatce u tzv. zámečku odbočíme vlevo. Barokní zámek, přestavěný podle projektu K. I. Dientzenhofera, býval letním sídlem broumovského opata. Mineme areál koupaliště a po silnici se po modré značce dostaneme do obce Vižňov k dalšímu rozcestníku. Nedaleký kostel sv. Anny (vystavěný v letech 1724–1728 podle projektu K. I. Dientzenhofera) patří do tzv. Broumovské barokní skupiny kostelů. Bližší informace poskytuje tabule, umístěná u kostela.

Od vižňovského rozcestníku zamíříme přes potok a panelovou cestou stoupáme nad vesnici, do osady Pomeznice. Značka pokračuje od stavení přes louky na úpatí Javořích hor, k okraji lesa. Po lesní cestě směřujeme pozvolným stoupáním k hřebeni Javořích hor, vpravo přes údolí vidíme Ruprechtický Špičák. Závěrečný úsek ke státní hranici je krátký a strmý. Přicházíme k hraničnímu přechodu do Polska: R. Špičák – Lomnica. Tento přechod na turistické stezce je určen pouze pro pěší, lyžaře a cyklisty. Modrá značka kopíruje státní hranici a prudkým stoupáním nás přivede k samotnému vrcholu Ruprechtického Špičáku (880 m n. m.), na kterém stojí rozhledna.

Ruprechtický Špičák je nejvyšším vrcholem Javořích hor a zároveň celého Broumovského výběžku. Z rozhledny (celoročně volně přístupná) se nám naskýtají překrásné výhledy na Broumovskou kotlinu v pozadí s Broumovskými stěnami a Stolovými horami (NP Góry Stolowe), na polské Góry Kamienne a Góry Sowie. Za dobré viditelnosti lze spatřit nejen Krkonoše, ale i Kralický Sněžník.

Orientaci v krajině usnadňují čtyři panely, umístěné na zábradlí vrcholové plošiny na rozhledně. Hřeben Javořích hor je cca 25 km dlouhý a tvoří hranici mezi ČR a Polskem. Ze Špičáku klesáme, stále po modrém značení, lesní cestou až k rozcestníku U Ruprechtického Špičáku (od vrcholu je vzdálen 0,5 km).

Odtud pokračujeme po žluté značce do obce Ruprechtice (možnost občerstvení). Po silnici procházíme celou vesnicí, na jejímž dolním konci stojí kostel sv. Jakuba Většího a další rozcestník. I u tohoto kostela je umístěn informační panel s údaji týkajícími se této barokní stavby.

Zajímavostí je, že věž se zvonicí je postavena samostatně a tvoří vstupní bránu na hřbitov. Z rozcestníku u kostela sledujeme červenou značku, která nás po silnici zavede zpět do Meziměstí (možnost občerstvení), až na nádraží ČD.